About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, May 21, 2015

Marah dan Minat Suami

Assalamualaikum

MARAH ni siapa2 pun pernah marah kan
Tak kira la status seseorang tu apa kalau dah namanya manusia mesti ada sifat marah
Ada orang bila marah diam, bertenang je gayanya
Ada orang bila marah dia menangis sepuas-puasnya, tak de buat apa2 pun.
Dah habis menangis dia ok la lepas tu
Ada orang bila marah dia menjerit melepaskan apa yang terbuku dalam hati tu
Tak kira la pada orang lain atau menjerit sorang2 dalam bilik ka, kat atas bukit ka, dalam bilik air ka
Ada orang bila marah dia baling barang, mengamuk, rosakkan apa yang ada depan mata, kalau anak depan mata pun boleh jadi anak pun dia balun sekali
Ada orang bila marah dia baca Al-quran untuk hilangkan kemarahan tu.
Rasa je marah dia terus ambil wudhuk tak kira la waktu apa masa tu, dia bukak Quran baca dalam keadaan perlahan2 sambil tahan perasaan sehingga perasaan itu hilang dengan perlahan-lahan

Memang macam2 pesen gaya orang bila marah dan cara lepaskan kemarahan.
Aku nak cerita pasal marah dalam suami isteri
Ni bukan nak ajar orang ke apa ye
Ni hanya sekadar kongsi2 je la

Aku pun baru kahwin nak masuk 5 tahun hujung tahun ni
Memang baru lagi la
Jauh lagi nak pergi sampai 15 20 30 tahun tu
Kalau ada jodoh, ada rezeki panjang umur in shaa Allah merasalah hidup berumahtangga berpuluh tahun tu kan

Masa berkawan dulu memang kerap bergaduhnya
Jadi bila kerap bergaduh dah tentu la ada adegan marah mengamuk baran segala kan
Berkawan 5 tahun, bertunang setahun dan berkahwin hampir 5 tahun
Kira tahun ni dah 11 tahun la kami kenal antara 1 sama lain tu
Kalau tengok pada angka 11 tu macam mesti dah kenal abis la kami ni kan
Apa2 perubahan sikit pun mesti perasan
Bukan aku la kata, persepsi orang la

Ada beberapa kawan yang baru kahwin akan cakap
Ala....korang kenal dah lama mesti dah paham perangai masing2
Ada betul ada yang tak berapa betul pasal bab perangai memang dah paham la tapi bab hati tak siapa pun tahu....betul tak?

Ok masa berkawan biasanya kemarahan dicetuskan dari perangai 2 belah pihak
Kami ni perangai memang kontra
Nas jenis pendiam, pemerhati, kurang nak sosial sangat, kawan pun ada 2 3 orang je, cemburu tahap gaban kuasa 18, possessive, susah nak percaya orang, sangat2 menepati masa dan berdisiplin tinggi.
Tapi yang sebenarnya sangat caring pun ada, soft spoken, jenis kalau cakap tak suka terjerit2 terpekik2 atau tinggikan suara, mendatar dan lembut je suara tu, lepas tu suka share segala yang dia buat atau apa yang dia rasa. Ada masa suka cakap dari hati ke hati.

Aku ni pulak jenis huha huha, simple, bebas, suka buat lawak, suka gelak2, suka kawan yang ramai, suka berjalan atau sambut apa2 dengan kawan, tak suka berfikir terlalu dalam atau complicated, ada masa cuai, suka buat kerja last minit, tak berapa nak menepati masa, suka sambil lewa dalam setengah keadaan dan ada masa kurang peka dengan perasaan orang sekeliling pasai kadang2 bercakap main langgar tembok je....lepas cakap la kata orang

Bila 2 manusia ni bertemu, mula2 memang la kita malu2 alah kan cover kononnya
Tapi bila dah jadi lebih serius akan nampak sikit2 kelakuan sebenar
Dan yang pasti Nas memang bukan fake dari masa berkawan lagi
Jadi bila dia tak fake, aku pun sedikit sebanyak akan jadi diri aku sendiri la

Dia memang tak la ciri2 macam hero dalam drama akasia tu
Caring dia cara lain, baik dia cara lain tapi memang tak yah harap la macam dalam drama petang2 tu ye....memang nan hado
Jadi sepanjang berkawan apa2 yang tak suka akan cakap depan2 pasai dia tak suka pendam2
Tapi pesen aku suka menjeruk rasa dan sampai 1 tahap aku lepaskan tu pasai kalau punca dari aku dia jadi meleret-leret berhari-hari kene pujuk la sampai off handphone konon tak mau diganggu
Ala....pompuan ko...biasalah emo

Kadang2 puncanya sikit cenonet je
Pasal aku lewat bersiap dan dia dah tunggu lama dalam kereta
Itu jeee....tapi pasai mulut Nas ni kalau tegur memang terasa pedas sampai ke ulu hati mau aku tak berasap
Dia jenis cakap masa tu je, lepas tu tak de sembang dah hal2 lepas jadi memang dia balun la
Kita pompuan bila awal2 mood dah spoil sampai ke sudah la dia akan spoil
Kome pun biasa kot jadi lagu tu kan....so biasalah pompuan

Nas ada masa macam membebel pun ada.
Dia suka tanya dan wajib kita jawab
Dia tanya pasai apa lambat. Buat apa lambat. Bangun pukul berapa. Mandi pukul berapa
Dan kita kene jawab sampai dia puas hati
Aku pulak bila dah jawab tapi dia duk tanya lagi pasai tak puas hati dengan jawapan mende tu jadi semak tau tak.
Aku mula rasa mende remeh pun nak panjang2. Settle je dah la kan pasai aku pun dah ada depan mata dia.
Dan dia akan ulang banyak kali kan dah tahu dia jenis tak suka lambat2
Mesti panctual pukul berapa bukan main ikut suka
Haaaa....terus la mood cam jamban kan

Pesen aku masa muda2 bercinta tu memang akan muncung la dalam kereta tu sampai la hati aku sejuk
Pesen Nas dia dah lepas cakap bebel marah tu dia ok dah la
Boleh pulak selamba sembang macam kan tak de apa2
Tak tengok ke muka aku serupa nasi basi seminggu masam tak sudah
Dia akan pujuk elok2 tapi bukan pujuk dia ngaku salah dia marah aku ye
Memang idok la dia akan pujuk macam hero dalam tv tu kata abang minta maaf ye pasal marah sayang tadi....lepas ni abang tak marah lagi ye
NEVER!!!!

Dia akan pujuk cakap macam ni....itu la siapa suruh lambat, kan abang dah call malam tadi bagi tahu nak keluar pukul berapa, kalau keluar pukul 10 pagi mesti la siap sebelum pukul 10. Abang dah pesan suruh kunci jam bangun awal kan, abang siap kejut lagi pagi tadi tidur balik ke? Setiap masa abang mesej tadi tanya dah siap ke tapi ayang cakap tengah siap tengah siap. Bila dah dekat pukul 10 pun belum siap2 lagi. Bila call baru kata tengah nak pakai baju.....laaa...tadi buat apa. Silap sendiri kan. Kalau tak lambat tadi abang pun tak marah kan. Dah lambat mesti la abang marah. Lepas ni jangan lambat lagi. Ikut masa jangan sambil lewa je. Taknak kene marah jangan lambat2. Lama tau abang tunggu kat sini.....

Haaaaa....nampak ayat dia....tak de langsung la dia rasa bersalah pasai marahkan aku selamba katak dia ja....tapi dia cakap elok2 la suara mendatar gitu
Memang sebijik la macam bapak nasihatkan anak
Dia akan tekankan kejadian itu berpunca dari aku dan sebab itu dia marah

Untuk umur remaja ketika itu aku mesti la rasa apa hal ko nak marah2 aku
Silap sikit je pun nak marah...lepas tu pujuk baik dah pasai cakap elok2 tapi duk perli2 aku balik...eeeee panas sungguh hati kita kan
Tapi aku jenis batu gunung....keras kejung je aku
Uk tak ek pun tak...lantakkan dia nak kata apa pun malas aku nak jawab ke apa
Tapi dia??? rileks tenang dia la macam tak de apa2

Ada beberapa perkara yang Nas bangkitkan akan buatkan aku rasa pelik sungguh dia ni
Apa yang silapnya nak buat macam tu
Bukan mende tu biasa je ke
Kadang2 aku rasa macam aku kawan dengan alien pasai mende normal pada semua orang tapi pada dia pelik atau tak perlu pun
Ada mende aku rasa pelik tapi pada dia normal je tak de apa pun
Pemikiran kami pun kontra tau tak

Bila corak pemikiran kami tak sama, memang aku akan mudah nak marah
Aku kalau marah pulak pesen nak tinggi suara sesaja
Mula la rasa nak menengking nak herdik
Bahasa pun mula la hat tak molek nak keluarkan
Bila bergaduh hilang dah sayang abang nya....teruslah aku kau je
Nas dia marah pun bahasa elok je tak de perkataan tak elok yang keluar atau panggil aku kau je
Tapi aku pasai memang baran orangnya agak lambat la otak tu nak berfungsi secara normal balik kan
Kalau dapat marah nak hamburkan semua ja

Masa awal2 memang Nas macam sentap ada masa dia makan hati je dengan mulut aku ni
Jenis aku pulak pasai kawan2 ramai aku mudah la nak lupa lepas dah marah tu tapi nak baik tu makan masa la
Konon wat keras kejung aku la nak dia mari tegur aku dulu tak kira la mesej ka call ka kan
Aku tak berapa fikir perasaan dia masa tu
Tapi macam biasa dia akan cuba pujuk tapi bukan ngaku salah dia la
Memang takkan ngaku la pasai dia selalu kata apa dia buat bersebab
Dia tegur bersebab....dia kata dia tak mau aku sama macam orang lain
Seronok sangat pun tak boleh, dia kata sikit2 dah la

Kami kalau bab ketidak sama pemikiran ni memang takkan selesai isunya
Pasal kami pernah bincang hati ke hati dia suruh aku cakap apa yang tak betul dari dia
Aku pun cakap itu ini apa yang aku rasa dia tak patut buat kat aku dan apa yang aku rasa tak salah pun aku buat tu
Tapi dia akan cakap bukan salah tapi tak perlu pun dan sampai sudahlah dia takkan setuju pun
Biasanya pasal kawan2 la pasai dia agak tak gemar kalau aku berkawan dengan orang yang pada mata dia tak berapa elok dari segi perangainya

Lepas tu lama kenal aku dah paham banyak perangai dia yang sebenar
Bila aku ada aktiviti dengan kawan2 aku ajak dia join sekali
Pi berkelah ka, mandi manda ka, turun KL dengan kawan2 pasai aku bukan orang KL hahaha
Saja jalan2 la jadi dia pun ada sama pasai dia duk puchong ja kan mesti la dekat je
Pasai dia tak ramai kawan jadi dia sebenarnya kurang skill berkawan...itu ja pun
Jadi dia merasakan hubungan aku dengan kawan2 agak seronok sampai dia rasa terancam atau cemburu
Macam tu la lebih kurang
Dan dia sendiri pun masa sesi bincang hati ke hati pun dia dah bagi tahu dia macam mana dan kenapa dia macam tu dan aku mula belajar untuk paham

Itu la pasal gamaknya elok je berkawan sampai ke sudah
Tapi semuaaaa tu jadi masa 2 tahun pertama kawan je
Masa tu baru 19 20 tahun kan berfikir pun cara budak2 lagi nak2 pulak aku
Tapi Nas banyak matang la dari aku sebab pengalaman hidup dia yang jadikan dia macma tu
Memang dia jenis berdikari boleh bergerak ke sana sini seorang diri survive sendiri pasai dari kecik dia memang diajar begitu
Jadi dia belajar dari pengalaman dia la

Masa kami belajar degree, masih jugak ada gaduh2 marah2 tapi minimal
Kami tak de gaduh pasal curang ka, cemburu kalau ada orang lain ka, risau kot salah sorang beralih hati ka hat tu tak dak
Biasa gaduh pasal hal2 biasa je la pun
Tapi punca dari aku memang kebanyakkannya pasal masa je la pun
Sampai aku kene boikot la dengan dia
Dia tak mau tegur perangai aku sampai aku pulak rasa macam tak de orang jaga aku
Dia ada je depan mata tapi dia buat hal dia la
Sudahnya aku la yang terhegeh2 minta maaf kan pasai rasa gila tak best tak de orang nak bising2 kat aku lagi
Tak de life pulak aihh

Tu marah2 gaduh2 masa berkawan bercinta
Memang penuh la dengan marah merampus cakap main ikut sedap tekak je *aku la tu* lepas tu merajuk pujuk memujuk minta maaf bagai lepas tu buat lagi lepas tu ulang balik lepas tu elok balik sampai la kami berkahwin

Pelikkkkk!!!

Dah duduk 1 bumbung elok tak de gaduh
Lamaaaaa tak gaduh sebab aku leh tanya pasai apa rasa cam lama tak gaduh
Dia kata nak gaduh pasai apa pulak

Ok bila dah kawin kita nampak apa yang masing2 buat depan mata
Bila bersiap nak ke mana disebabkan Nas ni panctual dia yang akan sibuk hambat aku suh siap cepat
Bukan la hambat cam binatang tu tapi dia keep remind aku bila aku perlu siap

Dan aku pulak automatik la akan ikut je kan dan mesti la tepat macam waktu dia nak tu
Jadi elok je la keluar sama2 tak de gaduh isu apa2 pun
Kalau ada sikit2 cam sentap ke apa masuk kereta dua2 boleh sembang macam tak de apa2
Kira apa2 yang sentap tu tertinggal terus kat luar pintu kereta....hihihi

Lepas tu bab lain pun tak de isu besar mana
Buat kerja rumah sama2 jadi tak isu aku tak buat kerja ke rumah bersepah ke atau apa2 pasal rumahtangga
Pasai pesen kami kalau sapa2 ada masa ketika itu dan tengok ada yang tak kene dia boleh buat tak de sapa nak larang
Orang kata pandai2 sendiri la

Macam pinggan mangkuk tak basuh kat dapur pasai aku buat mende lain dulu dia akan pi basuh tak de aku suruh atau bebel2 kat aku pasai apa tak basuh pinggan mangkuk lagi
Kalau aku duk wat keje lain dia pi masuk baju dalam mesin nanti dah siap aku jemur
Bila aku pregnant dia sendiri take over mana2 yang dia tahu tanpa kata apa2 atau tanpa aku suruh

Cuma aku minta maaf la pasai aku bukan taknak buat tapi aku perlu masa
Ada ketika time nak buat aku ada hal lain, alahan la pening la layan anak la jadi aku bagi tahu la sebab kat dia
Tapi pada dia tak de isu pun pasal dia pun tak kesah untuk buat pun kalau memang dia ada masa ketika itu

Kalau dia penat aku pun tak harap dia tolong pasai biar la dia berehat
Dan dia pun tak de pertikai kalau aku penat pasai dia sendiri kabo nanti2 la buat
Selesai dulu apa yang patut
Begitulah keadaannya sampai la ni....jadi memang tak de isu apa2 sangat pun yang boleh mencetuskan kemarahan

Cuma bulan lepas ada sedikit perbalahan tapi tak teruk mana pun
Isu pun cenonet je....alahaiiii
Punca hanya pasal hoki
Nas memang suka main hoki pasai dia main dari dia sekolah rendah dan dia antara player yang pernah mewakili Malaysia dan minat tu diteruskan sampai dia masuk u dan sehinggalah dia dah jadi bapak orang ni ha
Memang itu minat dia sama la macam laki lain yang ada hobi dan minat masing2 kan

Aku ni takde la sebab nak halang pun malah kalau dia nak beli kayu hoki ka bola hoki ka kasut hoki ka apa2 la aksesori hoki memang aku la dia duk heret pun walaupun aku bukan tau sangat pun pasal hoki. Aku jadi pak turut ja
Dia nak perabis duit dia kat hoki pun tak de apa la pasai itu memang minat dia pun
Tak de salah apa pun

Tapi bulan lepas ada sikit berlaku pergeseran pasal dia nak pi main hoki dengan kawan2 masa dia sekolah dulu
Nampak cam reunion la tapi depa jumpa ramai2 ajak main hoki saja imbau kenangan depa kan
Biasa dia main kat stadium bukit jalil la

Asalnya kata nak balik Manjung
Tiba2 je dia ajak balik jadi aku kata betul ke nak balik
Sebab aku pikir nanti aku nak balik lagi pasai dia kene hantar aku untuk berpantang terus
Dia kata boleh la kita balik minggu ni rasa lama pulak tak balik manjung
Jadi aku ni ok je la pasai keputusan dia yang buat kan

Beberapa hari lepas tu dia kabo tak jadi balik pasai belanja tinggal ciput
Dia ada mende nak bayar jadi nak guna duit la
Dia kata balik minggu lain boleh ke
Aku ni memang tak de hal pun pasai tahu bukan sepatutnya mingu tu kene balik pun
Jadi aku tak de hal apa pun
Aku kata ok je pasai tak lama lagi pun nak balik Manjung

Jumaat sebelum solat jumaat minggu yang sama dia mesej bagi tahu ada kawan2 sekolah ajak main hoki kat bukit jalil jadi dia nak pi pasai lama tak main dengan kawan2 dia tu
Dia kata main petang sampai malam dalam pukul 10 habis la
Aku ni masa baca mesej tu aku tak de la rasa marah ke tersinggung ke apa
Cuma aku balas ehh kata tak de duit tapi nak gi kl pulak
Lepas tu aku suruh beli beras pasal beras dah habis
Itu je la aku balas pun tapi ayat tu tak bermaksud apa pun
Memang perasaan aku masa tu neutral je

Tapi tak tahu kat Nas macam mana dia interpret mesej aku tu kan
Lepas solat Jumaat tu dia balik makan lunch
Dia diam je la masa makan tu tapi makan sikit ja
Aku tak tanya apa pun cuma anggap kot dia ada makan meeting kot
Ni saja la makan sikit pasai tengok aku dah masak kan

Lepas tu tengok dia tak beli beras jadi aku anggap esok beli kot sekali dengan barang dapur kan
Jadi aku tak tanya la apa2
Pasai ada lagi untuk makan hari ni pun
Lepas makan tengok dia siap2 kan beg bawak baju sukan apanya nak main petang tu la

Jadi petang tu aku dah set la dia akan balik tengah malam
Pasai biasa dia gerak lepas pejabat tu terus ke bukit jalil
Pastu habis pukul 10 nak balik ke kuala selangor makan masa dekat sejam lebih jugak
Jadi aku ni siap2 la selak pintu apanya kang dia balik baru aku bukak selak tu

Dalam pukul 7 petang tu dia balik
Berlari la aku bukak selak pasai selak dari dalam kan
Tapi aku tak tanya apa2 pun aku bukak pintu dia masuk pun dia diam ja
Tengok ada beras ngan barang2 lain
Jadi aku rasa tak de apa2 pun

Malam tu makan semua ok tak de apa cuma dia banyak diam
Duk cakap dengan anak je
Aku rasa macam nak tanya apsal tak pegi main hoki tapi aku rasa tak yah tanya pulak
Aku fikir kot batal kot pasai kawan2 dia kadang2 gitu la
Dah planning tetibe last minit cancel pasal ramai tak boleh datang time tu
Jadi aku fikir macam tu la

Lepas tu sampai esok tu pun still tak banyak cakap
Ada cakap tapi mende yang biasa2 je tak la kepoh macam selalu tu
Tu pun tanya pendek jawab pendek
Aku tak fikir ada masalah apa pun
Takkan pasai hoki pulak kan pasai dia tak de kata apa pun

Begitulah keadaan sampai ahad petang tu dia ajak Alauddin pegi padang
Masa ni aku baru lepas solat Asar, aku sambung baca Quran pulak
Sambil tu aku dengar la dia ajak Alauddin mandi nak siap2 pakai baju apanya
Aku biarkan je la
Sampai la aku dengar bunyi pintu ditutup

Aku pun terus la pegi kat pintu aku bukak aku tanya nak pegi mana
Dia kata nak bawak Alauddin keluar jap
Ntah kenapa ntah aku rasa macam nak marah
Aku kata lah tak boleh bagi tahu aku ke?
Dia kata kan ayang tengah baca Quran....takkan abang nak cakap
Aku pun tak fikir apa aku kata haaa ye la...aku ni dah mati agaknya sampai buat tak peduli je
Terus aku tutup pintu

Perempuan kan.....marah depan tu ja la kemain menyinga
Belakang tu dia bantai nangis la
Macam tu la aku
Dah cakap macam tu masuk bilik aku pegang Quran menangis la serupa budak kecik
Lama jugak dalam setengah jam duk nangis
Mula2 nangis pasal rasa diri macam tak wujud ja depan dia
Rasa macam dia suka2 je nak bawak anak keluar tak bagi tahu aku pun
Selalu tu elok je  bagitahu tak pun ajak aku sekali pegi

Lepas tu duk la mengongoi sorang2 sambil sembam muka atas Quran tu
Pastu sambung nangis pulak sebab rasa bersalah pi cakap merepek2 depan dia
Padahal bukan salah apa pun
Macam la tak biasa Esah oiii sabtu atau ahad petang laki ko pegi padang tak pun basuh kereta kat rumah kawan dia time kawan dia balik kampung pasai air depa free....mueehehhe

Aku punya la duk pikir apa pasal aku nak marah ni
Dia tak de cakap apa2 pun yang sakitkan hati aku
Bukan dia tinggi suara ke perli2 aku ke
Memang elok je tak de apa cuma dia kurang cakap je 2 hari tu
Tapi dengan anak dia ok je main macam biasa pak dengan anak tu

Sambung lagi nangis pasal rasa bersalah betul pi cakap pasal mati la apa la
Dah la awok tu tengah tunggu masa nak beranak esah oiii
Cakap ikut sedap rasa je
Tengah baca Quran tu syaitan leh duk hasut lagi
Nampak beno awok ni jenis lemah iman Esahhhh

Aku pikir balik betul la pun aku tengah baca Quran takkan dia nak panggil aku semata nak kabo dia nak bawak anak ke padang
Dia tak kabo pun aku tahu dia memang selalu hujung minggu tu bawak anak keluar bermain kalau tak de ke mana-mana
Kalau idok main hoki kat padang sekolah mesti dia ajak anak tu basuh kereta sama2
Apa yang masalah beso sangat pada aku masa tu ntah la

Lepas duk nangis sambil sambung baca Quran lama2 hilang la sedih tu
Dekat pukul 7 baru aku stop kemas rumah apa patut pasal sat gi depa balik pulak nak makan apanya kan
Lauk semua dah siap masak awal2 dah

Nas balik still tak de apa2 pun yang berlaku
Dia senyap aku pun senyap
Tak de pun dia tanya apa2 ungkit apa2
Dia layan ja tv macam biasa kat sebelah aku ni
Tenang gila padahal aku yang duk berfikir2 ni ha

Sampai la masuk tidur pun dia masih macam diri dia la
Layan anak tidur apanya
Aku cuma tanya esok baju kerja biasa ke dan dia kata aah macam biasa
Lepas tu dia pesan suruh bancuh milo esok pagi
Tu ja tapi biasa ja tak de bunyi2 macam nak gaduh ka tak puas hati ka
Malam tu aku plak pikir ke aku ni marah tersentap terasa syok sendiri ja
Kawan tu rileks ja tak de apa pun

Pi kerja esok pun tak de apa salam elok cium apanya
Duk gurau pagi2 dengan anak macamkan tak de apa yang pelik berlaku
Aku pun pasai orang diam aku diam je la tak de tanya apa2
Bercakap juga tapi bukan hal semalam la
Kira mende settle macam tu je

Balik keje tu elok je dia buat lawak dengan aku
Sembang apa ntah lupa dah tapi dia gelak2 je macam dia selalu la
Cite hal keje la itu la ini la
Aku tengok dia dah ok gamaknya orang tua ni
Rabu tu ada meeting kat Sekinchan 2 malam jadi kami tidur hotel sana la
Lepas tu elok je macam tak de apa

Hurmmm....agaknya pasal dah kenal sangat dengan bininya tu dia boleh buat rileks je
Dia pernah kata merajuk perempuan tak boleh layan sangat nanti jadi melarat-larat nak2 hal kecik je
Tapi yang aku perasan aku pun tak de nak baran sangat pasal masa aku cakap depan pintu tu pun bukan tinggi suara pun
Nada aku biasa je tapi sebenarnya ayat perli la
Tapi nada aku biasa je

Memang perasan sejak jadi bini aku tak reti nak tinggi suara
Cakap pun suara biasa je la tapi kalau gelakkan dia memang sakan la
Keluar la mak lampir aku tu kan
Kalau tengok drama ka mende2 lawak la yang aku rasa menggeletek perut aku memang aku gelak sungguh2 la tak de cover punya
Tapi nak tinggi2 suara depan laki aku tak selalu nak buat
Kalau nak marah pun suara tu aku jaga dulu
Agaknya pasal dah tahu maksud isteri tu kot kan
Kang terlebih berdosa pulak

Tapi memang itu la side positif yang aku nampak kat diri aku
Aku dah tak de baran lepas tu tak de nak marah sesaja macam dulu2
Memang lama la aku takde marah2 pun....tak ingat pun bila last aku marah2 pasai lama sangat tak marah orang
Faktor usia pun mungkin juga pasai dah matang kot...haha

Jumaat petang tu balik dari sekinchan nas terus ke shah alam ada meeting
Dia bagi tahu petang tu kawan2 dia main hoki lagi kat bukit jalil dan dia nak pegi la pasai minggu lepas dia tak pegi
Habis meeting dia terus pegi la
Aku tanya habis pukul berapa...dia kata pukul 10 so aku kata pegi je la

Tapi yang aku perasan kat Nas ni bila aku macam nak marah, dia cuba ambil hati aku
Dia akan buat sesuatu yang dia tahu aku suka
Bila aku renung dia akan saja sembang dengan anak kata mama merajuk la alauddin...jom la tolong abah pujuk mama....
Selalu memang tak lama pun pasai aku cepat tergelak dan tak de pun nak merajuk lama2
Bukan seronok pun pasai kami buka jenis boleh diam lama2
Masing2 keje nak bercakap je lepas tu nak nyakat orang sesaja

Bulan tu ja sekali agak emosi sikit aku la tu kan tu yang dia ambil pendekatan diam je biar aku sejuk sendiri lepas tu dia buat rileks dia je macam tak de apa2
Sudahnya elok sendiri tak la nak bersoal jawab panjang2 kan
Padahal isunya kecik cenonet je alahaiiii nye punnn..

Sabtu esok tu dia ajak aku ikut dia pegi bukit jalil pasal dia nak main hoki lagi tapi kali ni ada lawan dengan group lain yang selalu jugak training kat stadium tu
Aku pun ok je la ikut la dia main petang tu

Tapi aku rasa orang laki ni terutaman suami memang suka sangat2 kalau isteri dia support minat dia kan
Sepanjang dia main tu tengok muka dia puas hati la dapat lepas gian main sungguh2 kan
Pasal ada main dengan group lain jadi depa main macam betul2 punya la
Kejap2 dia pandang anak isteri kat tepi padang
Wahhh.....tacing mak esah tau

Masa dalam perjalanan balik kami sembang2 la
Dia tanya abang main best tak....laju tak abang main....abang main macma dulu tak
Semua la nak tanya aku pun kan
Aku kata ye la laju la lari walau dah gemuk...mihmihmih
Biasa la suami mana tak suka isteri puji dia kan
Aku kabo sekali ada budak2 yang tengok tu puji kata hebat abang main
Aihhhh sengih lebor la orang tua ni

Masa dia main tu aku duduk kat tempat yang selalu coach dan player duduk tu kan
Yang macam pondok tunggu bas tu...apa nama tak tahu la
Jadi ramai la kawan2 dan wife masing2 kat situ
Tapi rata2 kat situ memang depa puji abis la kat Nas
Nas ni antara yang paling senior la
Kebanyakkan kat situ junior dia
Ada yang dia tak kenal pun

Dia main bahagian defend
Depa tengok dia main depa kagum la pasal skill dia jaga gawang jaga bola tu cam terer la
Pastu lari pun laju
Memang dengar jelas la depa kata eh dia memang main defend ye. Hebat la skill dia
Pastu mana kawan2 baya nas kata la aah dia memang hebat pasal lama pegang posisi tu
Bagus ni kalau belajo dengan dia
Mak Esah???? kembang tak tahu nak kata la nasib tak koyak kain
Pasai sambil depa puji depa usha mak esah kat situ depa tau mak esah isteri player tu
Chewahhhhh.....

Lepas tu dia kata minat dia memang pada hoki
Kalau rasa stress kerja bila dapat main hoki dia rasa puas rasa hilang stress
Lagi 1 dapat jugak dia exercise sihatkan badannya
Tu sebab dia akan cuba pergi jugak la main hoki kalau memang dia ada masa
Jadi dia minta aku support minat dia tu
Aku kata ye aku memang support pun cuma sekali tu je aku teremosi ntah kenapa tak tahu la
Tapi sempat la dia kata bersyukur la abang suka main hoki dari abang suka main perempuan...kan lagi susah...
Haaaaaa.....berani ko ye banggg....sila...sila...hahahahaha

Ok la...nanti kita jumpa kat next entry ye :)








1 comment:

  1. Posting yg baik luahan dr sudut hati terpinggir (kononnya). Moga kekal abadi ke akhir hayat. Tq

    ReplyDelete