About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, July 23, 2015

Suasana Hari Raya

Assalamualaikum
Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir dan Batin
Dah masuk 7 Syawal dah kita kan
Alhamdulillah aku pun dah makin sihat dan bertenaga
Sedap badan bila bersalin normal.....mudah dah cepat sembuh berbanding czer
Alhamdulillah

Raya tahun ni memang meriah
Semua 10 orang anak abah pulang beraya di Manjung
Tapi yang kelakarnya tu sesi bermaafan dan bergambar dibuat pada 3 Syawal
Haru sungguh raya kali ni
Ada kisah yang benonya

Si Syikin dia balik dari Kuantan naik bas
Dia balik khamis petang rayad naik bas Kesatuan
Si Wan, ma dan adik2 aku yang lain balik naik kereta tengah malam sebelum raya tu baru dia gerak
Sebab last Ramadhan dia masih berniaga kat bazar lagi
Selesai kemas2 barang niaga tengah malam tu baru la dia bergerak balik ke Manjung
Ikut jangkaan dalam pukul 2 pagi Syikin sampai la Manjung
Abah akan tunggu dia kat stesen bas

Malam raya tu pulak abah bakar lemang
Abah memang plan bakar malam sebab mentara tunggu lemang masak tu boleh tunggu Syikin sekali
Tot tet tot tet lemangnya siap masak dalam pukul 11 lebih macam tu
Mak pulak sibuk masak rendang ayam dan rendang daging
Pukul 2 pagi tu abah pegi la stesen bas tunggu Syikin
Tunggu punya tunggu sampai pukul 5 pagi basnya tak muncul2
Abah mesej Syikin dari pukul 3 lebih idok dibalas dek dianye
Rupanya syikin mesej ikah kabo basnye rosak kat Temerloh dekat 2 jam
Tapi dianya tak mesej kat abah
Ada ke mesej kat Ikah....dah la kawan tu tengah tidur bukan sedo pun orang anto mesej ke apa
Haru sungguh la budak Syikin ni

Abah pun pukul 5 tu tak de apa2 dia balik la sambung tido kat rumah
Kesian orang tua tu ha menunggu orang tak kunjung tiba
Pukul 8 pagi baru la syikin mesej suruh ambil dia
Si ila la pegi ambil dia abah udah nak siap2 ke masjid solat raya pulak

Si wan pulak subuh tu masih di Rawang lagi
Tersangkut dalam jammed kat Tanjung Malim katanya
Sampai Manjung pukul 11 pagi macam tu terus la dia cari apartment untuk menginap
Abah pun suruh la bawak bekal makanan raya untuk wan sebab tahu deme mesti lapo sebab berejam dalam kete dari tengah malam kan

Ila dengan Syikin hanto la makanan kat Wan
Udah tunggu deme pulak berejam2 la tak muncul2 kat rumah abah pun
Dengan Ila Syikin pun tak balik balik rupanya deme makan kat apartment si Wan
Selesai solat Jumaat baru deme semua datang ke rumah abah

Petang tu udah keluarga mertua aku pulak sampai
Abah dengan mak nak ziarah kubur arwah opah pulak kat kampung Bekor
Sempat la mak dengan abah melayan mertua makan apanya lepas tu baru gerak ke kampung
Elok abah pergi, Nas pun ajak mak dia check in kat hotel kat teluk batik
Mama memang plan nak tido hotel sebab deme datang sekali dengan family mak cu nak jalan2 teluk batik

Jadi tinggallah kami 9 beradik je kat rumah
Masa ni udah petang la pun
Abah dengan mak sampai rumah pukul 8 malam
Ate bila masanya nak bersalam bergambar bagainya kan

Konon planning nak bersalam bergambar raya ke2 la
Udah si wan pulak deme bawak baju raya sepasang aje
Yang lain baju jalan kira seluar ngan t shirt je la
Baju kurung baju melayu deme bawak sepasang sorang je
Lepas tu mama dengan mak cu pun lepas check out hotel ke mari lagi
Memang pack sesaja rumah abah pun
Udah tak jadi jugak nak buat masa raya ke2

Aku plan raya ke3 nak suruh deme pakai balik baju raya tu
Aku memang ingat nak cakap kat Wan pagi tu tapi ralit la aku menguruskan anak2 dan diri aku udah lupa
Petang baru la teringat aku cakap kat wan
Rupanya wan pun plan mende yang sama
Pagi tu dia dah basuh siap baju raya deme
Jadi kami pun kabo kat abah malam ni kita tangkap gambar pastu salam2 la
Abah kata ok jadi

Petang tu jugak wan balik ke apartment untuk deme siap2 la
Pukul 9 malam deme datang udah siap segala la
Alhamdulillah planning kami berjalan lancar
Dapatlah bergambar beramai ramai dan bersalaman sesama ahli keluarga








Muka aku nampak sembab lagi kan 
Tu tanda masih belum kurus la tu..haha
Tapi kan bersalin kali kedua ni aku rasa lemak lemak tak banyak kat badan 
Hanya perut je menggeleber sikit 
Kira logik la kan pasai perut kita mengembang ketika mengandung
Jadi ambil masa la sikit nak firm kepada keadaan asal kan

Tapi lemak2 kat bahagian lengan, peha dan pinggang memang tak de
Maintain je macam sebelum pregnant 
Lain rasa masa bersalinkan Alauddin dulu
Lengan dan peha aku ada lemak2 lembik tu
Lepas tu pinggang aku pun ada benjolan lemak kalau pakai kain atau seluar
Kat atas atau bawah getah pinggang tu ada benjolan lemak
Tapi kali ni tak da lemak2 kat area situ
Lega banyak la aku pasai tumpu kat perut ja la...haha

Ok sambung cerita pasal raya balik 

Juadah raya kami simple2 ja tapi semuaaaa sedap2
Raya pertama ada rendang ayam, rendang daging, lemang biasa, lemang jagung, nasi lemon lauk ayam masak merah dan kuih muih la
Aku dalam berpantang sibuk jugak gentel kuih raya
Tapi aku buat 2 jenis kuih je la
Tahu kan kuih popia nestum tu tapi aku tak guna kulit popia aku guna kulit murtabak
Lebihan kulit murtabak yang abah dah potong tu kami gunting kecik2 
Lepas tu goreng sampai kuning then salut dengan nestum, horlicks dan susu tepung
Rasa dah tentu la lagi sedap sebab kulit murtabak tu memang lemak berkrim rasanya

Lepas tu aku gentel biskut cornflakes pulak
Resipi kat FB je pun pastu simple gila sebab tak yah bakar2 pun
Hanya sangai tepung gandum atas kuali je dan bahan2 lain dah sedia untuk dimakan
Tak sampai setengah jam pun buat biskut cornflakes ni

Biskut lain ada yang dapat dari staf Nas dan dapat dari program yang Nas pergi
Dia dapat goodies bag yang ada balang kuih dan kerepek barang  1 2 jenis
Bila dikumpul kumpul cukup la 8 balang kuih raya
Jimat dah tak payah beli2 kuih bagai

Mama datang petang tu bawak pulak ketupat daun palas dan rendang ayam
Opah Ani pulak kirim kat mama gulai tauchu, rendang tok dan kuih apam beras
Gulai tauchu tu deme biasa makan cicah dengan kuih apam beras tu
Tapi gulai tu jadi lauk tengah hari aku jugakkk...haha...sedap sebab orang tua masak kan

Petang tu pulak wan bawak ma jenguk aku
Aku kan dalam pantang jadinya memang tak dapat la nak keluar rumah jenguk ma kat apartment tu
Ma memang paham dan memang tak bagi aku keluar
Dah la apartment tu kawasannya agak sunyi memang tak sesuai la untuk orang dalam pantang macam aku ni kan
Ma datang bawak rendang opo (orang kuantan tahu la kot rendang oppo ni kan)
Rendang opo ni macam rendang daging masak hitam rupa dia tapi versi kering 
Tapi cara masak dia lain sikit la
Ma kata orang dalam pantang boleh makan sebab tak pedas
Sedap rendang opo ni tapi makan denga pulut lagiii sedap....haha
Ma ada bawak rendang ayam jugak
Kiranya rendang ayam dan daging ada pelbagai jenis dan berbeza air tangan 
Tapi yang paling aku geram tu tapai pulut, tok buat dia bagi kat ma suruh bawak ke mari
Tok memang pakar buat tapai pulut....sedap sungguh la
Setiap kali raya kuantan memang aku akan makan tapai pulut ni
Tapi kali ni aku menyampah tengok sebab aku tak dapat makan....stresss!!!!!!
Aku kata kat ma tahun depan giliran beraya ke kuantan jadi aku nak ada tapai pulut
Hahahahahha....special request katanyaaaa....
Tak payah risau la esah....memang tiap2 raya ada je tapai pulut tu

Raya kedua pulak mak masak nasi ayam
Mama check out hotel tengah hari tu ajak makan kat rumah kami
Mak buat 3 ekor nasi ayam pasai wan dan adik2 pun ada, mama sekeluarga dan mak cu sekeluarga 
Lemang masih ada lagi mak top up rendang je lagi

Raya ketiga pulak adik2 aku suruh mak berehat deme pulak nak control dapur
Deme nak masak nasi kerabu 
Tak de la susah pun buatnya....mungkin sebab deme dah biasa buat kot sekejap je dah siap
Deme buat lauk ayam goreng berempah dan ikan goreng
Ada telur masin dan keropok
Ulam pulak sebab orang paso masih bercuti lagi cuma ada taugeh, timun dan kobis je
Solok lada je deme tak pandai buat...haha...padahal itu la paling sedap pun kan
Nasi kerabu deme memang sedap macam kat kedai pulak
Aku makan bertambah la sebab ayam berempah tu memang kick rasa ramuannya

Raya keempat pulak mak masak nasi impit, serunding ikan dan kuah kacang
Masa ni dah mula makan nasi putih dah sebab lama dah makan lauk raya je 
Mak masak kari kepala ikan siakap dan top up rendang daging pulak
Raya kelima mak masak lontong dan nasi impit
Serunding semalam ada lagi 
Lauk pulak taucu ikan siakap

Wan, ma dan adik2 balik pada raya keenam
Deme nak berjalan ke Tiara Beach Resort, PD pulak
Memang sakan la raya deme tahun ni
Maklumlah orang berniaga tak yah nak kesahkan cuti ke apa
Janji ada duit ikut dan la nak berjalan merata mana dan nak cuti lama mana

Nas pulak dah mula bekerja Isnin raya keempat tu
Lagipun dia kerap ulang alik ke mari dah macam tak payah amik cuti dah
Pasai tiap2 hujung minggu dah tentu dia akan ke mari lagi
Aku ni berurut pun belum lagi 
Opah yang biasa aku urut masa Alauddin tu tak mengurut masa bulan puasa sebab tak larat
Jadinya aku usaha cari orang lain tapi fikir2 balik aku dah selesa dengan opah ni aku tak mau la dengan orang lain
Kang tak sedap jenuh pulak kan
Aku nak cukur rambut anak aku sekali dengan opah ni
Call opah dia kata minggu kedua selepas raya la baru dia mengurut

Khamis abah dah mula berniaga
Alhamdulillah buat tak banyak pun sebab tahu mood raya masih ada tapi habis jualan petang tu
Hujung minggu ni mak kata nak buat nasi tomato kot nak jamu kawan2 kat pasar malam
Ala....kawan2 terdekat gerai kami tu je
Nak jemput mari ke rumah tak tahu bila masa yang ada sebab bila dah mula berniaga ni paham paham je la waktunya kan
Tak pe le janji niat hati tu terlaksana

Tak lama lagi aku pun nak balik Kuala Selangor
2 bulan dah kat Manjung makin kurus pulak aku tengok laki aku
Hahahaha.....simpati la kononnya
Ye la...orang biasa dibela dek bini 
Bini tak de mula la macam kucing mati anak kan

Ok la....tu je cerita raya aku
Simple je tapi ada moment tersendiri
Dapat beraya dengan keluarga sendiri, berkumpul kesemua adik beradik, keluarga mertua beraya bersama dan paling penting dapat beraya dengan mak sendiri....Alhamdulillah
Beraya dengan 3 mak la kiranya aku ni...haha

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir dan Batin

Jumpa next entry ye :)

Wassalam







No comments:

Post a Comment