About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Wednesday, October 7, 2015

Puteri Pertama, Nasrin Sumayyah

Assalamualaikum

Lamanya aku tak menjenguk blog aku ni
Biasalah mak baru nak sesuaikan keadaan beranak 2...huhu
Agak mencabar la jugak nak menguruskan masa untuk diri, anak2 dan keluarga.
Tapi lama2 dah boleh terima dan belajar untuk uruskan semuanya dengan baik

Si adik ni namanya Nasrin Sumayyah
Dah 3 bulan dah ko adik baru mak ko nak updated kisah ko kan
Sadis maknya pun...haha

Ada cerita jugak pasal mencari nama anak
Anak dah keluar tengok dunia nama pun belum ada lagi
Aku tanya Nas, Nas tanya aku balik
Tapi memang akui la nama anak perempuan ni agak payah sikit nak cari
Sebab rasa macam banyak nama yang serupa yang biasa didengar
Ada tu nama yang disekeliling kita je, nama anak sedara la, anak kawan la anak jiran la

Aku dan Nas suka nama tokoh atau seseorang yang ada kisah dan sejarahnya
Macam nama Alauddin, bukanlah sebab suka nama raja ke sultan
Tapi sebab ada sejarahnya dan nama tu bukanlah pilihan utama kebanyakkan ibu bapa moden zaman kini....chewah
Lepas tu kami suka ejaan yang simple yang jelas pada sebutannya
Tak suka nak belitkan ejaan lepas tu susah orang nak sebut
Macam mana eja macam tu la sebutannya

Jadi sempena nak kasi can kat Nas untuk pilihkan nama anak kali ini, dia minta huruf N di pangkal nama
Ok aku kata nak ada bunyi serupa nama dia ke
Dia kan ok je sebab N tu biasa banyak nama untuk perempuan kan
Tapi dia takmau pangkal nama Nurul Noor Nor atau Siti
Dia nak nama lain dan mula dengan huruf N

Jadi minggu pertama berpantang kami cari nama
Aku terfikir nak letakkan pangkal Nas
Lepas tu Nas kata letak Nasreen atau Nasrin la
Sedap jugak Nasrin tu
Lepas tu aku memang suka sangat nama Sumayyah tu
Tahukan tokoh wanita Islam yang mati syahid sebab mempertahankan Islam dan dijanjikan syurga untuknya oleh Allah S.W.T.

Jadi aku gabungkan nama Nasrin Sumayyah
Tanya pendapat Nas
Dia tanya nak panggil apa
Aku kata panggil Sumayyah la sedap lepas tu nama penuh takde singkatan mayah ke yah ke apa
Sebab aku tak berkenan nama elok2 panggil pendek2 atau pelatkan nama konon nampak comel ke apa tapi maksud terus hilang
Jadi panggil nama penuh terus kalau nak panggil depan panggil Nasrin
Kalau nak panggil hat hujung panggil Sumayyah, kan senang

Hari ke-6 kami sepakat nak letak Nasrin Sumayyah
Tapi kami panggil Sumayyah 
Dari segi maksudnya simple sahaja
Nasrin membawa maksud pertolongan dan Sumayyah aku ambil semangat juang wanita syurga bernama Sumayyah 

Nasrin tu pada aku sesuai dan kene dengan keadaan kelahiran Sumayyah yang maksudnya pertolongan
Dari saat dia tahu akan dilahirkan banyak sangat pertolongan dari Allah S.W.T untuk aku dan diringankan kesakitan yang aku tanggung
Memang aku akui kelahiran Sumayyah amat mudah dan sakitnya itu memang ada tapi mudah untuk aku lalui....Alhamdulillah

Sepanjang mengandungkan Sumayyah pun aku selalu berharap dapat bersalin secara normal dan senatural yang boleh dan Allah mudahkan perjalanan aku 
Allah pertemukan aku dengan insan2 baru yang hanya kenal di alam maya dan terus bersahabat menimba ilmu yang sealiran dengan hasrat hati kami sebagai seorang ibu
Allah lorongkan bantuan Nya dengan begitu cantik sekali
Jadi bila aku tengok maksud nama Nasrin tu aku rasa sejuk untuk sebut namanya
Aku abadikan istimewa untuk puteri aku 

Aku kongsikan beberapa gambar Sumayyah semasa dalam pantang hari tu ye


Fresh from oven..hihihi
Lahir 3.27 kg 



Ni gambar masa nak wad lagi
Aku bersalinkan Sumayyah jam 10.20 pagi 
Discharge esoknya pukul 12 tengah hari macam tu

Masa lahir nurse takdak pun minta kain bedung 
Depa terus bungkus dengan kain bedung hospital
Aku dah siap letak dalam bag sebab masa Alauddin dulu nurse siap minta bedung masa baby dah lahir tu
Masa Sumayyah takdak minta apa pun

Jadi dah pindah kat wad aku pun pakaikan baju kat dia pastu tukarkan bedung yang dia punya





Anak-anak aku lahir rambut lebat2 hitam berkilat
Nurse doktor memang kemain kagum la tengok rambut depa ni pas lahir
Tapi Sumayyah lagi lebat la
Siap kerinting lagi kat belakang
Dua anak mengikut rambut Nas hitam berkilat sebab rambut aku perang takde hitam semua pun

Sumayyah lambat sikit dicukur rambutnya 
Alauddin dulu opah mengurut yang cukurkan masa hari ke-11
Masa Sumayyah berpantang masa bulan Ramadhan
Jadi opah mengurut tu tak mengurut masa bulan Ramadhan
Jadinya aku tunggu seminggu selepas raya la mentara opah tu nak sambut raya kan

Lepas tu aku dah pesan kat adik masa ambil opah bawak ke rumah untuk urut aku tu ingatkan opah perkakas bercukur sebab hari terakhir mengurut masa tu kira nak cukur la sekali harung
Udah adik aku terlupa la pulak
Jadinya idok la bercukur masa dalam pantang tu

Opah tu kabo tak ngape le suruh abahnya cukurkan
Lagi elok kalau bapak sendiri
Opah kata kalau ada mesin cukur rambut lagi elok sebab rambut anak aku ni lebat
Cukur biasa tak maunye

Kami memang ada mesin cukur rambut sebab 2 hero aku ni memang tak potong rambut di kedai
Memang mesin sendiri ke kat rumah dari dulu pun
Jadi aku tanya Nas dia berani ke nak cukur rambut Sumayyah
Dia kata berani je...haha


Ini rupa dia selepas 2 hari bercukur
Dah serupa abang dia dah
Sama2 bercukur pun deme ni
Alauddin potong pendek






Ini gambar terkini Sumayyah :) :)


Sumayyah bercukur pada usianya 40 hari
Dalam hampir 2 bulan rambutnya dah tumbuh penuh 
Yang aku heran tu takde cukur bantal pun rambut dia
Dari depan bawak ke belakang penuh rambutnya
Alauddin dulu depan tumbuh lebat tapi belakang lambat sikit sebab cukur dek bantal

Ok la nanti sambung lagi ye
Udah nangis pulak mek sorang ni..hihi

Wassalam :)













No comments:

Post a Comment