About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Thursday, November 5, 2015

Kisah Berpantang Sumayyah

Assalamualaikum

Pejam celik pejam celik dah 4 bulan dah Sumayyah ni
Rasa cepat betul masa tu berlalu
Hari tu duk menunggu hari dia menjenguk dunia, hari ni dah 4 bulan dah ko nak
Alhamdulillah syukur masih diberkan kesihatan yang baik :)

Alauddin pulak tak lama lagi genaplah 4 tahun usianya
Tak lama lagi udah nak ke sekolah pulak kamu kan
Alahaiiii tak puas lagi mama nak main dengan kamu Alauddin oiii
In shaaAllah ada terfikir nak buat sambutan kecil-kecilan untuk anak bujang aku ni
Sekadar keluarga sebelah aku dan Nas je 
Nanti la sampai masa baru boleh cerita sebab perancangan aku ni macam2 kat kepala
Takut cerita awal2 kang tak menjadi pulak 

Bila usia Sumayyah dah injak ke 4 bulan maknanya aku pun sudah lebih 100 hari la selepas melahirkan dia
Alhamdulillah badan pun semakin sihat dan tenaga pun semakin pulih
Sebelum ni ada kongsi pasal kisah berpantangkan Alauddin
Kali ni nak story pasal berpantangkan Sumayyah pulak
Ada la kenangan pasal kelahiran anak2 dalam blog aku ni untuk bacaan bila2 kan
Sapa lagi nak kenang kalau bukan aku kan :)

Amalan berpantang aku masih buat apa yang kebiasaan ibu berpantang lain buat
Berstoking tu memang masa mengandung lagi aku dah pakai sebelum tidur
Setiap kali nak tidur aku mesti pakai stoking sebab nak elakkan kaki kene crampt mengkarung tu
Tapi memang kalau pakai stoking menggeliat la macam mana pun takde kene kejang tu
Kalau tak pakai stoking gerak lebih sikit terus kene kejang tu

Jadi bila berpantang aku teruskanlah amalan berstoking tu tapi pakai dari siang sampai ke malam la
Kalau bukak pun bila masuk bilik air je
Sampai la sekarang ni aku masih tidur berstoking lagi
Aku rasa lagi sedap berstoking pulak bila tidur
Rasa tidur tu lebih lena lebih sedap pulak
Kalau tidur kat hotel pun aku berstoking jugak
Dah la memang sejuk kan kalau kat hotel

Kain batik aku masih pakai dalam pantang
Masuk minggu kedua mula la selang seli dengan kain skirt labuh tu
Tapi kalau pergi KK memang aku pakai skirt labuh la sebab leceh la pakai kain batik pegi KK

Set berpantang aku guna Nona Roguy (NR)
Aku beli set dan tambah beberapa item lain la untuk kegunaan sepanjang berpantang
Aku mula ambil minggu kedua macam tu sebab tengokkan jaundice Sumayyah
Set bersalin NR ni aku memang highly recommendated set ni untuk ibu2 dalam pantang
Sangat2 elok dan memberi kepuasan maksimum dan hasil yang mengagumkan setanding dengan harganya yang boleh tahan mahal juga
Nanti aku buat entry khas pasal set NR ni sebab aku memang jatuh cinta habis la dengan NR ni

Aku ada rasa nak minum air kunyit hidup tu masa minggu pertama berpantang tapi sebab fikirkan jaundice Sumayyah aku postponed minum air kunyit tu
Aku minum masa hari ke 35 bila dah balik ke Kuala Selangor

Cara buat dia mudah je pun
Ambil ibu kunyit sebesar ruas pertama ibu jari - tak payah banyak sangat sebab guna sikit pun dah cukup dah
Manjakani - 1 biji kalau beso kalo kecik ambil 2 biji
Gula melaka - agak2 la ye
Halia 2 inci agak2 la beso ruas pertama jari telunjuk
Asam jawa

Ibu kunyit dan halia tu diblendkan sampai hancur dengan 2 cawan air
Lepas tu tapis masuk periuk untuk direbus bersama gula melaka, asam jawa dan manjakani
Rebus sampai menggelegak dan biarkan sampai air rebusan tu tinggal agak2 1 atau setengah cawan
Lepas tu agak2 suam minum la

Cara minum pulak tangan kanan pegang cawan berisi air kunyit tu sambil mengadap kiblat
Tangan kiri ampu ke atas breast kita
Lepas tu ibu jari kaki kanan pijak atas ibu jari kaki kiri
Mulakan dengan selawat atas Nabi Muhammad S.A.W dan bismillah
Tarik nafas dan minumlah perlahan lahan
Elok diamalkan pada 1-3 hari pertama selepas bersalin
Lepas tu boleh minum balik pada hari ke44 berpantang dan hanya amalkan 1 atau 2 minggu sekali je sudah memadai

Air kunyit ni bagus untuk dalaman wanita seperti mengecutkan rahim dan mengeluarkan sisa yang tidak elok dalam rahim, merapatkan saluran peranakan, dan menjarakkan kehamilan
Aku pernah tanya opah mengurut aku tu apa fungsi ibu kunyit dalam menjarakkan kehamilan
Opah tu kata kunyit kan ada getah
Getah die tu yang buatkan air mani lelaki susah nak lekat kat rahim
Macam tu la lebih kurang ayat opah tu

Aku dalam pantang banyak buat sendiri je
Ye lah dah pernah berpantang kan sebelum ni jadi aku tau lah sikit2 apa nak buat tu
Cuma takde la aku ikut terlalu ketat
Mana yang aku boleh adjust dengan keadaan aku masa tu aku buatlah
Ada masa terbabas waktunya ada masa elok je perjalanannya

Contoh kan kalau nurse mari nak tengok keadaan aku dan baby
Masa ni la ada perkara yang aku tak dapat buat sebab masa tu dah lari
Ada masa aku terlewat mandi atau siapkan diri sebab Sumayyah nak merap ke menangis ke apa kan
Tapi tetaplah buat mana yang sempat pada masa tu

Berbengkung pun tetap buat tapi tidaklah setiap masa
Aku berbengkung pada siang hari je
Malam aku tak pakai bengkung
Perut pun takde la buncit sangat macam lepas bersalinkan Alauddin dulu
Kali ni perut cepat surut dan agak rata la jugak....haha

Aku berpantang dalam bulan Ramadhan dan Syawal yang penuh dengan dugaan 
Dugaan makanan yang sedap2 yang sebenonya pun
Tapi takde la sampai menjejes jejes air liur tengok makanan yang tak boleh dimakan tu kan
Aku masih boleh tahan nafsu la lagi

Lagipun lauk berpantang aku pun takde lah sadis sangat
Tetap cukup dengan ikan dan sayur serta sambal ikan bilis lada hitam yang menawan kalbu itu
Hari pertama lagi mak aku dah buat ikan bakar lawan dengan sambal ikan bilis taruk lada hitam 
dekat 3 hari jugak aku makan ikan bakar tapi ikannya lain2 la
Lepas tu mak aku selang seli dengan ikan masak singgang
Aku ni memang suka pedas
Tak pedas rasa tak boleh telan nasi tu
Jadi mak aku letak jugak la cili api tapi aku makan tak banyak la 
Janji ada rasa pedas tu

Sayur pulak macam biasa la sawi dan kailan
Duk selang seli la 2 jenis sayur tu
Kalau time abah pegi paso ada ulam pegaga memang akan dibeli untuk aku
Kali ni aku makan siap dengan akar2 dia sekali
Pegaga kan memang elok sangat untuk ibu selepas bersalinkan
Memang aku pulun sakan la masa tu
Lagi 1 ulam yang memang wajib ada ulam temu
Tapi berpantang kali ni ulam temu ni payah pulak nak jumpa
Makcik yang jual pun macam biskut pulak
Kejap mari meniaga kejap tak mari meniaga
Kalau mari pun ulam temunya pula tak mandang
Ada la seminggu lebih aku makan ulam temu itu pun dapat masa nak hari ke 20 lebih macam tu
Itupun ulam temunya kemain beso gabaknya dan rasa pedas kat tekak lain macam
Tapi tetap la sedap cuma tak boleh makan banyak sangat lah takut panas dalam pulak
Jadi le dari tak merasa langsung kan

Sumayyah ni ada jaundice juga tapi takde la tinggi sangat
Cumanya warna kuning kat muka dan mata dia ketara nampak
Memang mudah orang perasan dia ada jaundice
Sekali tengok je tau dia ada jaundice sebab warna kuning tu agak ketara
Masa nurse datang rumah deme suruh ke KK untuk ambil darah sebab nak tahu bacaan jaundice tu tinggi mana
Asalnya aku malas nak pegi sebab leceh kan dalam pantang nak keluar ke sana ke mari pun
Dah la aku memang pemalas nak keluar2 tanpa sebab ni
Dah kata berpantang memang aku nak bertapa dalam rumah je la
Tapi ngenangkan kemain nampak beno kuning anak aku ni riso lagi di hati aku pegi la jugak

Masa Alauddin memang tak lama jaundice dia
Lepas tu bacaan die pun tak tinggi
Dalam 11 macam tu dan cek kali kedua dah turun 9 lepas tu tak pegi KK dah ambil darah 
Ambil 2 kali je darahnya
Lagi 1 kunig dia tak nampak pun
Tak de pun nampak kuning kat muka ke kulit badan ke atau biji mata dia
Elok macam biasa
Dalam minggu kedua dah takde jaundice dia

Tapi Sumayyah ni lama sikit dari abangnya
Aku pegi KK amik darah masa 1st bacaan dia 200 lebih 
Nurse kira2 dalam  14 maam tu dan kalau ikutkan kene tahan wad kat hospital
Ini lah yang paling aku takmau pun
Tak sanggup la aku nak habiskan masa berpantang aku kat hospital
Masa pegi tu hari Jumaat
Nurse suruh terus pergi hospital sebab KK tak bukak sabtu ahad kam

Tapi sebab aku takmau pegi hospital, nurse suruh repeat ambil darah lagi kat klinik swasta mana2 sabtu tu nak tengok bacaan naik atau turun
Tapi aku tak buat pun sebab aku yakin yang kuning anak aku akan turun perlahan lahan selagi aku keep breastfeeding dia
Lagipun anak aku memang kerap poo poo setiap 2 jam mesti poo poo
Dan najis dia pun memang kuning pekat 
Jadi aku tak risau mana pun since dia pun membuang kuning dia melalui najis dan air kencing kan

Isnin tu pegi KK lagi ambil darah
Aku fikir kalau bacaan turun aku takmau datang dah la KK sebab aku tau bacaan tu dah mula turun cuma biasanya ambil masa kan 
Tapi takpe la perlahan lahan akan hilang la
Jadi bacaan Isnin tu 190 macam tu dan turun apa 12 selepas nurse tu tambah tolak darab bahagi untuk tengok masuk dalam kumpulan mana
Since darah aku AB+ dan Sumayyah pulak B jadi bacaan tu dikelaskan sebagai tidak membawa risiko tinggi
Kira dalam kumpulan risiko rendah la 
Jadi aku pun takde la perlu risau sangat dan tak perlu dah nak ulang ke KK lagi
Walaupun nurse tu paksa jugak mari tapi aku hangguk aje la...haha

Bila deme mai ke rumah untuk lawatan dalam pantang tapi nurse lain la datang tu aku kata nurse KK kata tak payah mai dah sebab bacaan dah turun
Nurse tu kata sapa yang kata, doktor ka
Aku kata aah doktor
Sampai sudah deme tak tanya dah.....huhuhu....lega banyak la aku dari nak menjawab soklan deme

Tapi warna kuning mata Sumayyah tu lambat jugak nak hilang
Sampai habis pantang la jugak baru betul2 hilang warna biji mata kuning tu
Tapi makin pudar la pun lama2 tu
Badan dia dah lama dah hilang tapi mata dia tu lambat sikit

Sepanjang dia membesar ni takde nampak yang tidak kene pada tumbesaran dia
Alhamdulillah semua berjalan dengan baik 
Aku harap takdelah kesan apa2 kat Sumayyah sebab dari jaundice dia tu 
Lagipun dia bukan prolong jaundice 
Ok habis bab jaundice mek ni

Aku berpantang kat rumah mak sampai hari ke 30 je
Sambung berpantang kat rumah sendiri la pulak
Berpantang kat rumah sendiri pun aku hanya masak dan jaga anak2 je la
Mengemop, vacuum, basuh pinggan, cuci baju, kemas rumah dan kadang2 memasak Nas buat sampai la aku habis berpantang 44 hari
Tapi mengemop dan vacum Nas masih buat sampai sekarang sebab dia memang suka mengemas rumah.....huhuhu

Berpantang bersalin normal ni memang aku rasa berbeza sikit lah dari czer
Selera makan takde beza cuma aku lebih mudah nak bergerak ke sana ke mari je la
Bangun duduk makan tunduk tegak badan mengiring meniarap semua mudah
Takde nak pikir sakit kat tempat operate ke apa
Lagi 1 badan cepat rasa sihat tapi aku takde la melasak sangat pasai tahu badan masih dalam pantang
Aku cuma jaga anak je la
Alauddin dah pandai mandi sendiri
Aku just tunggu depan pintu bilik air tengok dia mandi sabun berus gigi apanya lepas tu lap2kan badan dia pakaikan dia baju dah siap
Dia pun elok main dengan mak pak sedara dia

Kalau aku makan aku suapkan Alauddin sekali
Kadang2 aku suapkan dia dahulu
Dah siap semua baru aku makan pulak
Sebab kalau suapkan dia makan banyak dan lama la sikit dia kenyang tu
Kalau dia makan sendiri banyak main dari makan
Maklumlah ramai pelayannya pun

Aku pun tak de berjahit besar sangat
Lagipun nurse kata takde koyakan kat bahagian dalam cuma jahit sikit sebab deme gunting masa aku meneran tu
Gunting pun sekali zass je dalam 2 cm macam tu
Jahit pun 2 3 kali tarik benang udah siap katanya
Jadi tak ganggu pergerakan sepanjang berpantang
Duduk sedap dan nak bangun pun tak rasa sakit

Minggu pertama aku banyak makan sunkist 
1 hari aku makan 3 4 biji untuk pulihkan tenaga dan darah yang keluar selepas bersalin
Minggu kedua aku mula ambil epal dan anggu hitam 
Ada orang tak tahan dengan anggur tapi aku takde masalah 
Aku makan ok je takde apa

Masuk minggu ke2 dan seterusnya mak mula masakkan daging / ayam  / ikan masak kicap letak lada hitam
Tapi masak kering la letak bawang potong bulat banyak2 
Sedap sangat aku rasa lauk macam tu
Makan hari2 pun tak apa...haha
Tapi yang selalu mak buat daging la 
Aku ada gak makan daging kambing masak hitam 
Makan dengan nasi beriani
Masa hari raya pulak adik2 aku masak nasi kerabu
Pun aku makan jugak sebab orang berpantang boleh je makan nasi kerabu tapi aku tak ambil la ulam2 dia sebab sayur kacang panjang kobis taugeh bunga kantan tu kan sayur sejuk dan bisa boleh buat sakit urat atau bentan urat
Tapi aku ganti dengan ulam pegaga dan temu
Lauk ada ikan goreng celup tepung dengan ayam goreng berempah

Bab menu berpantang memang aku suka sebab takde lauk yang memboringkan dan aku tak rasa bosan pun sepanjang berpantang 
Semua lauk lain2 dan sedap2 belaka
Cuma yang aku perasan berpantang kali ni waktu makan aku lebih teratur
Aku makan ikut waktu dan makan pada waktu makan je
Takde sesi mengunyah setiap masa
Masa Alauddin aku koje lapo sesaja
Sampaikan seminggu sekali mesti habis 1 tin biskut cream cracker tu
Setiap kali Nas balik hujung minggu mesti dia belikan biskut petak dalam tin sebab aku makan pagi petang malam pun makan lagi cicah dengan air kopi

Masa Sumayyah aku tak lapo manjang
Aku bangun pagi minum air herba lepas tu makan biskut cream cracker tu 2 paket dengan air kopi
Sementara nak tunggu lauk mak aku masak aku makan biskut ngan air kopi la dulu
Pukul 10 macam tu baru makan nasi
Lunch pulak pukul 2 3 macam tu dan makan malam pukul 6 7 macam tu
Malam kalau rasa lapar aku minum air herba je atau kopi
Takde dah makan biskut ke apa wat celup2
Itu pun dah cukup kenyang untuk aku

Bila waktu makan teratur ni aku perasan berat badan aku mudah turun
Masa 2 minggu pertama berpantang aku turun sampai 70kg dari berat sebelum bersalin 85 kg
Aku timbang pun masa kat KK nurse ambil darah aku sibuk timbang berat...haha
Habis berpantang 44 hari aku dah tuurn 66kg
Bila kira2 dekat 20kg jugak la turunnya
Bapak seronok aku rasa tak payah nak sekat atau kawal makan aku dah boleh dapat berat badan asal aku
Tapi aku target nak turun takat 63 kg macam tu sebab tu berat ideal la untuk dapatkan BMI yang sihat....gituuuu
Maintain kat 65kg pun dah kira ok sangat dah

Masa Alauddin berat badan aku maintan je kat paras 70kg dari dalam pantang sampai la umur Alauddin nak masuk 1 tahun
Punyalah payah nak turun berat aku tu
Terpaksa aku ambil supplement sebab stress berat 70kg tu...haha
Kali ni mudah bebeno pulak
Berkat amalkan set berpantang NR jugak sebenarnya
Alhamdulillah

Disebabkan berpantang ketika berpuasa dan hari raya, Nas kerap balik ke Manjung
Aku tak rasa pun macam duduk jauh dari dia sebab masa raya dia dah cuti panjang
Masa puasa pun dia ambil cuti jugak
Dalam seminggu tu 3 4 hari je dia kat Kuala Selangor
Tapi bulan puasa pun memang biasanya kerja tak banyak macam bulan2 lain
Mesyuarat tu banyak buat kat pejabat je
Kerja luar pun takde sepanjang Ramadhan
Jadi memang kerap la dia berada kat Manjung dengan aku

Alhamdulillah sepanjang berpantang takde perkara yang tak menyenangkan, yang tak menyeronokkan atau yang merimaskan berlaku
Semua seronok tenang dan penuh nikmat je aku lalui
Orang keliling semua paham keadaan aku selepas berpantang
Emosi pun tak terganggu
Keluarga pun yang banyak tolong termasuklah keluarga mertua
Alhamdulillah selamat melalui tempoh berpantang dengan jayanya..hihi

Nas ada tanya seronok ke bersalin kali ni
Aku kata seronok sangat dan perasaan tu lain sangat rasa
Sebab Nas kata sepanjang berpantang aku banyak gelak dan tak nampak macam ada masalah atau orang yang menanggung kesakitan
Dia kata tengok aku macam dalam keadaan selalu lah...hepi gituuu

Memang pun kali ni perasaan tu lebih seronok
Mungkin sebab kesakitan pun takde sangat
Banyak dipermudahkan oleh Allah S.W.T.

Nas tanya perasaan tu macam mana
Aku kata rasa macam beranak tiap2 tahun pun sanggup kalau dapat lalui pengalaman macam ni
HIHIHI....
Tapi Nas kata biarlah Sumayyah dah putus susu baru bagi adik kat dia
Ko tengok....belum apa2 dah pikir pasal adik Sumayyah kan
HAHAHAHA...

Ye...mesti merancang sebab aku pun taknak ada gangguan sepanjang perjalanan aku nak lengkapkan tempoh penyusuan untuk Sumayyah sebaik-baiknya 2 tahun usianya
Inshaa Allah jika dizinkan dan dikurniakan rezeki dari Allah Taala jua
Tapi kali ni aku nak merancang sendiri je dan sebolehnya nak elakkan ambil sebarang pil
Cukuplah aku ambil pil perancang macam Alauddin dulu
Kali ni akan guna kaedah semulajadi je untuk jarakkan kehamilan

Ok...cukup la dulu pasal berpantang
Nanti cerita lagi ye :) :)

Wassalam








No comments:

Post a Comment