About Me

My photo
Seorang anak sulung kepada pasangan Mohd Yusof Pandak Abdul Rahman dan Hasnah Yusuf. Seorang kakak kepada 9 orang adik-adiknya. Seorang isteri kepada Nasrul Faiz Firdaus. Seorang ibu kepada seorang anak lelaki, Muhammad Alauddin. Seorang suri rumah sepenuh masa dan sepenuh tenaga ('',). Seorang businesswomen kecil-kecilan aje untuk mengisi masa yang terluang. Seorang yang simple dan mudah didekati. Terima kasih sudi menjengah blog saya yang tiada apa ini..
Powered by Blogger.

Tuesday, May 30, 2017

Salam Ramadhan

Assalamualaikum

Banyak betul semak samun kat blog mak esah ni, maklumlah punya la lama tak berusik
Sibuk bebeno ke awok pun, idok la juga kan
Cuma takde masa nak mengusik blog sendiri je
Tak ngape la, bukan ada sapa pun nak kelebet
Mak esah juga yang ngadapnya nanti pun kan

Udah selamat kita berada dalam bulan Ramadhan ni ha
Alhamdulillah syukur nikmat diberi kesempatan melalui sekali lagi Ramadhan bulan penuh rahmat untuk tahun 2017
Mana lah tahu kan ini Ramadhan terakhir kita, jadi bersyukur la bebanyak ye

Alhamdulillah diberi nikmat pengalaman baru merasa berpuasa ketika mengandung dan menyusukan Sumayyah
Sumayyah pun 1.7 ni genap la dia 2 tahun, tak lama pun dah lagi nak capai tempoh sunnah penyusuan yang dituntut dalam Islam
Ada mak esah baca artikel bila masuk 7 bulan ke atas susu badan ni akan berubah rasa, sedikit masin katanya dan ada anak yang akan berhenti ketika ini sebab rasa yang kurang sedap itu...hihihi
Mak esah bulan depan baru nak masuk 7 bulan
Sedang elok la kalau dia nak berenti pun
Tapi kalau dah ada adik nanti dia nak berduet dengan adik dia pun tak mengapa
Dapat la merasa pengalaman baru lagi, tandem nursing pula...Alhamdulillah

Berpuasa sambil mengandung ni Mak esah rasa serupa sikit macam masa mengandungkan Alauddin dulu
Berpuasa tahun 2011 mengandungkan Alauddin 6 bulan, tahun  2017 pun serupa mengandung 6 bulan juga
Alahan pun dah lama takde, kira selera makan pun baik, badan pun kuat takde rasa pening ke berdebar-debar ke, pedih ulu hati ke, menggeletar ke, Alhamdulillah semua dalam keadaan yang baik

Menyusukan Sumayyah pula sebabkan dia pun dah banyak boleh makan, umur pun dah 22 bulan kan, siang tu kasi je makan
Makan yang kenyang la macam nasi dan lauk
Menyusu tu biasanya masih ada cuma tidak la bergantung dengan susu badan semata
Ada pula geng makan dengan abang dia, jadi lebih mudah kerja mak esah kan
Alhamdulillah semuanya baik-baik

Alauddin belum lagi dilatih berpuasa
Dia pun faham tak faham je puasa tu...haha
Jadi mak esah memang taknak latih dia lagi
Biarlah dia faham dulu dan bersedia sendiri

Cukuplah borak2 kosong ni aje
Nanti kita kongsi lagi cerita ya
Assalamualaikum :)


No comments:

Post a Comment